FAQ - få svar på dine spørgsmål

Her kan du finde svar på de oftest stillede spørgsmål omkring registreringen af hjertestartere.


Læs spørgsmål og svar om registrering

  • Hvor finder jeg udløbsdatoen på elektroder?
    På posen eller i kassetten som elektroderne ligger i, er der noteret en dato. Datoen henviser til, hvornår elektroderne udløber - og du skal derfor udskifte dem før du når udløbsdatoen.
  • Jeg får en fejlmelding, når jeg prøver at registrere min hjertestarter. Hvad er problemet?

    Prøv at tilgå vores hjemmeside fra en anden browser - fx Google Chrome, Firefox eller Safari

    Læs her mere om, hvordan du downloader en ny browser og skifter standardbrowser

    Hjælper det ikke, så prøv at gennemføre registreringen fra en anden computer - fx din hjemmecomputer.

  • Hvem vedligeholder hjertestarteren?
    Det er den enkelte ejers eller virksomheds egen pligt at vedligeholde hjertestarteren og sørge for at den altid er funktionsduelig.
  • Kan jeg kan få udgifter til nye elektroderne dækket?

    Regionerne er blevet enige om at refundere udgifter til nye elektroder i forbindelse med brug af private hjertestartere, hvis hjertestarteren er anvendt efter henvisning fra AMK-Vagtcentralen. Muligheden for at få udgifterne dækket, gælder for ejere af hjertestartere, der har registreret den på Hjertestarter-Netværket. Muligheden for refusion forudsætter, at ejeren selv henvender sig til regionens præhospitale beredskab. 

  • Hvad er en udbringer?

    Når du registrerer din hjertestarter på hjertestarter.dk, er det vigtigt, at du angiver telefonnumre på en eller flere udbringere, der er villige til at løbe ud med hjertestarteren, hvis der er brug for at den bliver bragt ud til én person med hjertestop. Udbringeren, der måske er en kollega på din arbejdsplads, hvis det er dér, hjertestarteren hænger, accepterer at blive kontaktet af 1-1-2 i forbindelse med udbringning af hjertestarteren.

  • Hvorfor skal jeg registrere min hjertestarter på hjertestarter.dk?

    Ved at registrere din hjertestarter på hjertestarter.dk, kan du være med til at redde liv, fordi hjertestarteren bliver synlig og tilgængelig - for borgerne og for de sundhedsfaglige medarbejdere på alarmcentralen, når du ringer 1-1-2.

  • Hvornår kan jeg se min hjertestarter på kortet på hjertestarter.dk?

    Når du har registreret din hjertestarter, vil du indenfor 3 dage blive kontaktet telefonisk, hvis der er nogle oplysninger, vi har brug af at gennemgå. Så snart alt ser fint ud, vil hjertestarteren blive aktiveret. Du får besked på mail, når hjertestarteren kan ses på kortet. 

  • Hvilken hjertestarter skal jeg vælge?

    TrygFonden sælger ikke hjertestarterere, og vi kan ikke pege på én hjertestarter frem for en anden, men foreslår dig at kigge på listen over de hjertestartere, der lever op til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Husk at hænge hjertestarteren udenfor, da de fleste hjertestop sker efter fyraften.

  • Hvordan bruger man en hjertestarter?

    Alle kan bruge en hjertestarter. Det er nemt, og når du har trykket på startknappen, fortæller hjertestarteren dig præcis, hvad du skal gøre. Læs mere her

  • Hvor kan jeg finde et førstehjælpskursus?

    Du behøver ikke et førstehjælpskursus for at kunne give hjertemassage og bruge en hjertestarter. Når du ringer 1-1-2 fortæller de sundhedsfaglige medarbejdere dig, hvad du skal gøre - og hjertestarteren stemmeguider dig hele vejen. Vi udbyder ikke kurser, men hvis du er interesseret i et førstehjælpskursus, foreslår vi dig at kigge over til Dansk Råd for Genoplivning, der har samlet informationer om førstehjælpskurser.

  • Hvad bliver data om min hjertestarter brugt til?

    Medarbejderne på landets AMK/Vagtcentraler har adgang til Hjertestarter-Netværkets database, og kan via oplysningerne her dirigere førstehjælpere hen til den nærmeste hjertestarter. Læs mere om krav til registrering

Har du brug for hjælp?

Hvis du har problemer med at tilmelde eller afmelde en hjertestarter, så kan du ringe til os alle hverdage i tidsrummet 9-16

70222252